KEGA
KEGA 001TnUAD-4/2025:Výroba filamentov z odpadových materiálov pre 3D tlač a jej implementácia do vzdelávacieho procesu. Riešiteľ: prof. Ing. Jan Krmela, Ph.D.
Anotácia: Cieľom je zahrnúť danú problematiku do výučby vo vybraných technicky zameraných predmetov formou laboratórnych cvičení v bakalárskom a magisterskom štúdiu na FPT. Vyhotoviť monografiu s videami (= pridaná hodnota projektu) ako učebná pomôcka nie len pre slovenských ale aj zahraničných vysokoškolských študentov, nakoľko monografia bude vydaná aj v anglickej jazykovej mutácii. Navrhnúť vhodnú výrobu filamentov pre 3D tlač s prídavkom recyklovaných materiálov a plnív spolu s návrhom konštrukčnej úpravy výrobnej extrúderovej linky. Vyrobiť filamenty so stanovením optimálnych výrobne-technologických a tlačových parametrov pre 3D tlač. Sociálno-ekonomickým cieľom projektu je: Vzdelávanie a šírenie výsledkov projektu formou ich otvoreného publikovania ako aj ich prezentácie na národnej a medzinárodnej – svetovej úrovni formou prezentácií na konferenčných podujatiach a článkov. Monografia bude podávať ucelený prehľad prístupov k 3D tlači na FPT, výrobnej technológii filamentov z odpadových materiálov na laboratórnej extrúderovej linke doplnená videami a bude určená širokej odbornej verejnosti a najmä VŠ študentom domácim a zahraničným, pretože môže slúžiť ako učebná pomôcka a študijná literatúra pre implementáciu poznatkov z riešenia projektu do vzdelávacieho procesu a do povedomia doktorandov, mladých vedeckých pracovníkov, pracovníkov vo vede.
KEGA 007TnUAD-4/2025:Implementácia nových požiadaviek trhu práce do vzdelávania personálnych manažérov v oblasti digitálnych zručností. Riešiteľ: RNDr. Dana Jašková, PhD.
Anotácia: Jedným z cieľov vysokoškolského vzdelávania manažérov riadenia ľudských zdrojov je osvojenie si vedomostí a zručností v takej miere, aby absolventi ovládali špecifické ekonomické a manažérske postupy a súvislosti medzi nimi. S týmito zručnosťami a vedomosťami dokážu analyzovať problémy na makroekonomickej a mikroekonomickej úrovni, navrhovať a realizovať ich riešenia, hodnotiť dosahy ekonomických a manažérskych rozhodnutí, prezentovať výsledky analýz. Požiadavky trhu práce reflektujú zavádzanie nových technológií do podnikových procesov. Tieto kľúčové technologické zmeny (zahrňujúce aj digitálnu transformáciu) zvyšujú nároky na digitálne zručnosti pracovníkov. Koncept Business Intelligence (BI) súvisí s informačnými technológiami, metódami na zber, analýzu, a report podnikových údajov. Účelom BI systémov je podpora procesov rozhodovania a plánovania v rôznych oblastiach podnikového manažmentu, teda aj v procese riadenia ľudských zdrojov. Táto požiadavka je zahrnutá aj v inovovanom vzdelávaní manažérov riadenia ľudských zdrojov. Zámerom projektu je pripraviť nový komplexný e-learningový výukový kurz v systéme LMS (Learning Management System) Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment), pre získanie pokročilých zručností, pri aplikovaní prvkov konceptu BI v praxi manažéra riadenia ľudských zdrojov. Kurz bude podkladom pre syntézu získaných vedomostí študentov v študijnom programe Ľudské zdroje a personálny manažment a ich využitie v rôznych oblastiach praxi absolventa tohto študijného programu.
KEGA 008TnUAD-4/2025:Implementácia environmentálne priaznivých metód modifikácie anorganických materiálov do vyučovacieho procesu. Riešiteľ: Ing. Andrea Feriancová, PhD.
Anotácia: Predkladaný projekt je zameraný na inováciu pedagogického procesu v predmetoch zaoberajúcich sa štúdiom kompozitných materiálov, nanomateriálov a modifikáciou polymérnych systémov. Cieľom projektu je skvalitnenie a modernizácia pedagogického procesu predmetov zameraných na štúdium kompozitov, nanomateriálov, modifikáciu anorganických a polymérnych systémov. Cieľom projektu je inovovať proces výučby uvedených predmetov s dôrazom na využívanie nových moderných technológií na charakterizáciu, úpravu a prípravu kompozitných materiálov s prihliadaním na environmentálne aspekty. Výsledné dvojjazyčné (SJ/AJ) e-learningové materiály s interaktívnymi prostriedkami výučby budú slúžiť najmä študentom technického a environmentálneho zamerania ako aj pedagógom pri zdieľaní odborných poznatkov s odborníkmi z priemyselnej praxe.
KEGA 009TnUAD-4/2025:Vývoj inovatívneho mikrokvalifikačného programu celoživotného vzdelávania v oblasti ľudských zdrojov a personálneho manažmentu. Riešiteľ: prof. PhDr. Zoltán Rózsa, PhD.
Anotácia: Rastúci dopyt po krátkodobom, flexibilnom a digitalizovanom celoživotnom vzdelávaní sa v posledných rokoch stal trendom nielen na Slovensku, ale aj v širšom medzinárodnom kontexte. Európsky program zručností, v reakcii na hlbokú a dlhodobú zmenu v prístupe k vzdelávaniu a profesijnému rozvoju, navrhuje implementáciu mikroosvedčení na podporu celoživotného vzdelávania, zvýšenie flexibility a priepustnosti vzdelávacích systémov a podporu inkluzívnych a inovatívnych vzdelávacích metód. Príprava uceleného inovatívneho vzdelávacieho programu založeného na mikrokvalifikáciach v slovenskom vysokoškolskom prostredí však predstavuje mnohé výzvy na ktoré projekt reaguje zvoleným cieľom, konkrétne vývojom inovatívneho mikrokvalifikačného programu celoživotného vzdelávania v oblasti ľudských zdrojov a personálneho manažmentu so zameraním na jeho integráciu s tradičným študijným programom, zabezpečenie jeho kvality, relevancie, dostupnosti a inkluzivity. Vychádzajúc z tematických oblastí na podávanie nových žiadostí o dotáciu na projekty KEGA je možné predložený zámer projektu primárne zaradiť do tematickej oblasti č. 3 „Obsahová integrácia a diverzifikácia vysokoškolského štúdia“ s obsahovým zameraním na výskum a edukačné aktivity orientované na tvorbu programov celoživotného vzdelávania. Okrem publikačných výstupov projekt vytvorí komparatívnu analýzu podobných mikrokvalifikačných študijných programov v EÚ, implementačnú príručku pre realizáciu mikrokvalifikačného programu celoživotného vzdelávania a študijné materiály, ktoré pokryjú kľúčové mikrokvalifikácie pre zainteresované strany. Výsledky projektu tak zlepšia prístup k vzdelávacím možnostiam pre širokú verejnosť, zvýšia zamestnateľnosť tým, že poskytnú konkrétne zručnosti a odborné znalosti vysoko žiadané na trhu práce. Prispejú k väčšej sociálnej inklúzii tým, že ponúknu príležitosti pre marginalizované skupiny a ľuďom zo socio-ekonomicky znevýhodnených pozícií.
KEGA 003TnUAD-4/2024: Inovatívna adaptácia vzdelávacej platformy pre hyperbarickú oxygenoterapiu za účelom synergie zvýšenia vedomostného potenciálu absolventov zdravotníckych odborov a zlepšenia verejného zdravia. Riešiteľ: doc. RNDr. Zdenka Krajčovičová, PhD., MPH
Anotácia: Predpokladom efektívne fungujúceho vysokoškolského priestoru je dosiahnutie inkluzívnosti a dostupnosti vysokoškolského vzdelávania a jeho atraktívnosť a konkurencieschopnosť v zmysle cieľov Bolonského procesu. To sa prejavuje predovšetkým v prípade rýchlo sa rozširujúcich terapeutických metód, akou je hyberbarická oxygenoterapia (HBO). V európskom priestore sa jedná o relatívne novú, progresívnu, medicínsku technológiu s významným vplyvom na verejné zdravie populácie, najmä z aspektu manažmentu chorôb a ich prevencie, multidisciplinárneho prístupu a predovšetkým s ohľadom na aktuálne vedecké poznatky, na základe ktorých sa v pravidelných intervaloch optimalizujú indikácie zdravotných poisťovní. Hlavným cieľom projektu je inovatívna adaptácia vytvorenej vzdelávacej platformy HYMON, ktorá vznikla transferom poznatkov z výskumných činností spolupracujúcich medzinárodných inštitúcií a kontinuálne nadväzuje na dosiahnuté výsledky vedeckého projektu v oblasti vývoja platformy, vzdelávania a praktickej aplikácie. Jeho zámerom je zvýšenie povedomia a vzdelanosti u študentov zdravotníckych odborov s priamym prepojením na klinickú prax s dosahom na zvýšenie vedomostného potenciálu absolventov, a tým aj jeho atraktívnosti a konkurencieschopnosti v synergii so zlepšením verejného zdravia. V prostredí takto sa dynamicky rozvíjajúcej terapeutickej technológie je predkladaný projekt unikátny, nakoľko Centrum pre HBO Fakulty zdravotníctva TnUAD je jediným vedeckým pracoviskom v danej oblasti na Slovensku, ktoré úzko spolupracuje s autoritami doma i v zahraničí, a to nielen z akademického, ale aj klinického prostredia s významnými skúsenosťami vo vzdelávaní zdravotníckych pracovníkov.
KEGA 005TnUAD-4/2024: Tvorba interaktívnych učebných textov pre vzdelávanie pomocou E-learningu na Fakulte špeciálnej techniky, Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne. Riešiteľ: doc. Ing. Alena Breznická, PhD.
Anotácia: Projekt je zameraný na vytvorenie multifunkčnej platformy pre tvorbu interaktívnych elektronických dokumentov na podporu vyučovacieho procesu a doplňujúceho programového vybavenia pre ich efektívne využitie v prostredí fakultného e-learningu. Interaktívne dokumenty v rámci prezenčného a kombinovaného štúdia sú určené pre prednášky, e-kurzy, individuálne vzdelávanie ako aj pre dištančné preverovanie získaných vedomostí pre všetky predmety, ktoré Fakulta špeciálnej techniky ponúka vo všetkých ročníkoch a formách vyučovania. Projekt pozostáva z dvoch častí. V základnej časti bude rozšírená modifikácia existujúceho systému open-source publikačnej platformy, ktorá je založená na systéme Jupyter Notebook pre tvorbu a zdieľanie dokumentov. Táto platforma reaguje na potrebu dobudovania už existujúceho projektu vzdelávania pomocou e-learnigu, ktorá prebehla ako testovací, pilotný projekt v roku 2022. Manuály s návodom na tvorbu interaktívnych dokumentov a template budú tvorené pre implementáciu systému v rámci IT systémov škôl a univerzít, podporného programového vybavenia pre integráciu s externými komponentami pre export dokumentov do klasickej formy. V druhej časti budú na uvedenej platforme vytvorené interaktívne učebné texty pre všetky predmety, ktoré sa na Fakulte špeciálnej techniky vyučujú. Vo vedeckej časti projektu bude skúmaná účinnosť interaktívnych dokumentov na efektivitu vyučovacieho procesu, zjednodušenie tvorby študijných materiálov použiteľných súčasne aj ako podklady pre prednášky ako aj pre samostatné štúdium a vplyv interakcie študenta s aktívnym dokumentom na jeho vedomostnú úroveň. Očakávaným výstupom projektu je zvyšovanie kvality vzdelávania odborných predmetov.
KEGA 011TnUAD-4/2024:Implementácia progresívnych metód analýzy kmitania mechanických systémov do vzdelávacieho procesu. Riešiteľ: doc. Ing. Ján Vavro, PhD.
Anotácia: Projekt predkladá nové riešenie implementácie moderných prostriedkov a metód, ktoré umožnia študentom na II. a III. stupni vysokoškolského vzdelávania nový pohľad na prípravu, realizáciu a vyhodnocovania experimentov, nielen v laboratórnych podmienkach, ale aj v externých. Cieľom projektu bude ďalej rozvíjať pokrokové výpočtové a experimentálne nástroje, ako i simulačný softvér založený na princípoch metódy konečných prvkov (MKP) s využitím softvérov (SolidWorks, ADINA, ADAMS, MATLAB), ktoré fakulta využíva pre edukačné účely vo všetkých troch stupňoch vysokoškolského vzdelávania. V projekte bude venovaná pozornosť kmitaniu a modálnej analýze mechanických systémov, ktoré pracujú vo výrobnom procese Continental a.s. Púchov, Rona a.s. Lednické Rovne a tiež v automobilovom priemysle. Zámerom projektu je, aby absolventi vysokoškolského štúdia boli pripravení okamžite riešiť konkrétne úlohy v uvedených spoločnostiach zamerané najmä na dynamiku a analýzu vibrácií.
KEGA 007TnUAD-4/2023: Multimediálna interaktívna učebnica ošetrovateľských intervencií. Riešiteľ: PhDr. Nikoleta Poliaková, PhD.
Anotácia: Neoddeliteľnou súčasťou vysokoškolského vzdelávania sestier je schopnosť prepojiť teoretické znalosti s praktickými zručnosťami. Vo vzdelávaní sestier sú Ošetrovateľské postupy a techniky profilovým predmetom, v rámci ktorého je okrem teoretickej výučby významné práve osvojenie si praktických zručností. Tie sú dôležitou súčasťou kvalitnej a bezpečnej ošetrovateľskej starostlivosti. Na základe teoretických vedomostí a praktických zručností osvojených počas výučby v laboratórnych podmienkach, sú študenti pripravení na odbornú prax v zdravotníckych zariadeniach, preto je nevyhnutné, aby bola výučba kvalitná, zmysluplná a efektívne využívala dostupné širokospektrálne pôsobiace prostriedky a metódy výučby. Vďaka materiálom, ktoré sú dostupné online, môže študent študovať podľa svojich časových možností a individuálnych podmienok štúdia. S rozvojom informačných a komunikačných technológií súvisí aj možnosť využívania týchto technológií vo výučbe a vzdelávaní. Tvorba študijných opôr určených pre e-learningové vzdelávanie umožňuje vo výučbe uplatňovanie zásad názornosti. Zásada názornosti je z dnešného pohľadu jedným zo základných pedagogických princípov moderného vzdelávania, a to aj sprostredkovaného, pomocou informačných a komunikačných technológií. Vizualizačné prostriedky, ako sú simulácie, modely, fotografie alebo videá vo výučbe podporujú názornosť a umožňujú vysoko efektívne učenie sa. Do výučby popri verbálnych a demonštračných aktivitách vnášajú aj aktivity, ako sú pozorovanie, analýza a nácvik. Vzniká tak predpoklad, že učivo bude lepšie osvojené. Zámerom projektu je vypracovanie novej modernej multimediálnej interaktívnej publikácie nadväzujúcej na už existujúce učebnice ošetrovateľských intervencií s implementáciou moderných elektronických technológií vrátane multimediálnych prvkov vo forme videosekvencií a fotodokumentácie s využitím simulačného centra. Multimediálna interaktívna učebnica ošetrovateľských intervencií bude podkladom pre nácvik praktických zručností študentov, ktoré sú kľúčové pre ich budúce povolanie.